Saturday 22 May 2010

ASTRO BROKE ITS BEYOND AGREEMENT

This is a complaint against astro that I lodge against ASTRO for not
installing ASTRO BEYOND according to agreement.


They took out your parabolic dish, although it is not stated in the
agreement that they can take it out. Only the DMT, which refer to
Digital Movie/Media Terminal, which has nothing to do with the Aerial/
Parabolic Dish/LNB which are the technical terms for the parabolic
dish.

I don't see any justification for them to force consumers to install
new parabolic dish when they want to add new ASTRO DMT terminals for
non-HD broadcast.

Although I make the complaint on behalf of all Malaysian citizens and
customers of ASTRO BEYOND, it is up to the individual customers to
forward their complaints to MCMC or ASTRO.

It may not cost much but it is the principle that count.


The complaint submitted to MCMC:

Waktu memohon untuk Astro Beyond, saya telah memilih untuk menyimpan
DMT dengan membayar RM80 yang disebut sebagai INSTALLATION FEE dalam
AGREEMENT.

Didalam AGREEMENT tersebut juga, dinyatakan bahawa cuma DMT sahaja
yang akan diambil jika kita memilih untuk tidak membayar wang RM80
tersebut.

Saya telah memilih untuk membayar RM80 installation fee tersebut
tetapi sewaktu hendak memasang, PARABOLIC DISH saya akan diambil juga
walaupun DMT saya boleh disimpan.

Sila maklum bahawa PARABOLIC DISH ini telah saya beli dan pasang
sendiri, bukan melalui ASTRO. ASTRO tidak ada hak terhadap PARABOLIC
DISH ini. Kenapa pula ASTRA mahu mengambil AERIAL ini walaupun saya
telah membayar kos pemasangan RM80.

Adalah jelas sekali didalam AGREEMENT yang ditulis dalam bahasa
Inggeris bahawa langsung tidak disebut perkara pengambilan PARABOLIC
DISH tersebut. Cuma DMT. DMT bererti DIGITAL MOVIE TERMINAL.

Ini bererti ASTRO telah melanggar perjanjian mereka dengan pelanggan
yang memasang ASTRO BEYOND.

1) Saya menuntut supaya ASTRO memasang ASTRO BEYOND di premis saya
tanpa mengambil DMT dan PARABOLIC DISH seperti yang tertera dalam
surat perjanjian mereka dengan jelas sekali.
2) Menuntut ganti rugi dan denda terhadap ASTRO kerana telah melanggar
perjanjian mereka dengan pelanggan lain di SELURUH MALAYSIA dimana
PARABOLIC DISH mereka telah diambil walaupun tidak membayar RM80. Saya
buat ini sebagai tanggung jawab saya sebagai seorang warga negara
Malaysia.

No comments: